30 ژانویه 2024- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله ی تغذیه، اثربخشی پسته را در کنترل سطح قند خون صبحگاهی و بهبود سلامت عروق در بیماران مبتلا به پیش دیابت ارزیابی کرده است.

پیش زمینه

پیش دیابت یک مشکل سلامتی است که با اختلال در سطح قند خون ناشتا، افزایش سطح هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) و اختلال در تحمل گلوکز مشخص می شود. پیش دیابت در میانسالی می تواند به طور قابل توجهی خطر نسبی 30 ساله ی بروز بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد. در ایالات متحده، شیوع پیش دیابت در میان بزرگسالان 38 درصد است که حدود 74 درصد از آنها در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در طول زندگی خود هستند.

تغییر شیوه‌ی زندگی و درمان های رفتاری سخت برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن شروع دیابت نوع 2 در بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت، عبارتند از تنظیم رژیم غذایی، برنامه‌های کاهش وزن و ورزش؛ همچنین در بسیاری از موارد درمان‌های دارویی دیابت برای این افراد توصیه می شود.

تحقیقات نشان داده است که مصرف میان وعده های شبانه بعد از شام اما قبل از خواب، در پیشگیری از هایپرگلایسمی در صبح روز بعد موثر است. در نتیجه، انجمن دیابت آمریکا و آکادمی تغذیه و رژیم غذایی آمریکا، غذاهای حاوی کربوهیدرات را به عنوان میان وعده های شبانه برای بهبود کنترل قند خون در بیماران مبتلا به پیش دیابت و دیابت توصیه می کنند.

پسته، سرشار از فیبر غذایی و اسیدهای چرب غیراشباع است که بر تنظیم گلوکز و سلامت قلب و عروق تأثیر مثبتی دارد. چندین کارآزمایی تصادفی‌ و کنترل‌شده نشان داده‌اند که پسته می‌تواند سطح گلوکز خون ناشتا و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

در کارآزمایی متقاطع کنترل‌شده ی تصادفی‌ کنونی، دانشمندان تأثیر پسته را با غذاهای غنی از کربوهیدرات به عنوان میان وعده‌های شبانه در کنترل سطح گلوکز خون ناشتا، کاهش عوامل خطر مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی و بهبود کیفیت رژیم غذایی در بزرگسالان پیش دیابتی، مقایسه کردند.

طراحی مطالعه

جامعه مورد مطالعه شامل 51 بزرگسال پیش دیابتی بود که به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه مداخله، روزانه 57 گرم پسته ی خشک بوداده ی بدون نمک به عنوان میان وعده شبانه به مدت 12 هفته به شرکت کنندگان داده شد. در گروه مقایسه، به شرکت کنندگان یک غذای غنی از کربوهیدرات به عنوان میان وعده شبانه به مدت 12 هفته داده شد.

پارامترهای اولیه و ثانویه شامل قند خون ناشتا، HbA1c، انسولین، مقاومت به انسولین، لیپیدها/لیپوپروتئین ها، سلامت عروق و کیفیت رژیم غذایی، در دو روز متوالی در ابتدا و انتهای هر دوره رژیم غذایی، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

مشاهدات مهم

در مجموع 26 شرکت کننده به صورت تصادفی در گروه مداخله و 25 شرکت کننده در گروه مقایسه قرار گرفتند. رعایت رژیم غذایی در گروه مداخله 90 درصد و در گروه مقایسه 93 درصد بود. رایج ترین غذاهای غنی از کربوهیدرات در گروه مقایسه کراکر، ذرت بو داده و چوب شور بود.

تفاوت معنی داری در پارامترهای مرتبط با متابولیسم گلوکز و مربوط به سلامت عروقی بین گروه های مورد مطالعه مشاهده نشد. با این حال، نمرات شاخص تغذیه سالم-2015(HEI-2015)، که کیفیت رژیم غذایی را برآورد می کند، در گروه مداخله نسبت به گروه مقایسه بالاتر بود. به طور خاص، شرکت‌کنندگان در گروه مداخله نمراتHEI بالاتری برای غذاهای دریایی و پروتئین‌های گیاهی، غلات تصفیه‌شده و نسبت اسیدهای چرب در مقایسه با گروه مقایسه‌کننده داشتند.

اگرچه تفاوت معنی داری در انرژی کل بین گروه های مورد مطالعه مشاهده نشد، اما درصد کل انرژی حاصل از اسیدهای چرب غیراشباع مونو و دریافت پتاسیم در گروه مداخله بیشتر بود. این گروه همچنین مصرف بیشتر فیبر رژیمی، آجیل و دانه ها و روغن و همچنین مصرف کمتر غلات تصفیه شده را گزارش کردند.

اهمیت این مطالعه

پسته به عنوان یک میان وعده ی شبانه می تواند کیفیت رژیم غذایی را در بیماران پیش دیابتی افزایش دهد. با این حال، این ماده غذایی تأثیری مشابه با میان وعده های غنی از کربوهیدرات بر کنترل قند خون و سلامت عروق داشت. با این وجود، یافته های این مطالعه نشان می دهد که بیماران پیش دیابتی می توانند پسته را به عنوان جایگزین سالم تری برای میان وعده های شبانه غنی از کربوهیدرات مصرف کنند تا هماهنگی با دستورالعمل های غذایی برای بزرگسالان آمریکایی افزایش یابد.

نکته مهم این است که این کارآزمایی به دلیل تعلیق آزمایش و خروج شرکت‌کنندگان در طول همه‌گیری بیماری کروناویروس 2019 دچار نرخ عدم تبعیت قابل‌توجهی شد، همچنین داده‌های زیادی از دست رفتند. پس از شروع همه‌گیری، یک معیار ورود با سن خاص به عنوان بخشی از فرآیند تأیید دانشگاه برای شروع مجدد کارآزمایی تعیین شد که سبب گردید تعمیم یافته‌های این مطالعه به افراد 65 سال و بالاتر محدود شود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20240130/Pistachios-Ideal-nighttime-snack-for-prediabetic-patients-to-manage-blood-glucose-levels.aspx